Openbare ruimte en verkeer

« Terug naar Thema Noordbeemster

De openbare ruimte is de publieke ruimte die voor iedereen toegankelijk is en waarin we fietsen, autorijden, spelen, elkaar ontmoeten, wandelen en parkeren. Wat vindt u?

  1. De parkeerdruk in het dorp is relatief hoog aan de Oosthuizerweg door de aanwezigheid van een restaurant en aan de Middenweg door een garagebedrijf. Is meer parkeerruimte de oplossing en waar zou dat kunnen?
  2. Welke mogelijkheden ziet u om de verkeersveiligheid in Noordbeemster te verbeteren, als het gaat om de inrichting van de ruimte?
  3. Is er in het dorp voldoende ruimte voor kinderen om te spelen of om elkaar te ontmoeten?
  4. Is er voldoende groen in het dorp of is er meer of ander groen nodig?

5 reacties

  1. Ec Fermie schreef:

    De kruising westdijk/schermerhornerweg n243, is zeer gevaarlijk voor voetgangers, fietsers die bijvoorbeeld naar de bushalte willen. Er wordt al jaren alleen maar gesproken over rotondes of stoplichten maar gaat dit ook eens gebeuren?

    1. Peter Blankestijn, projectleider Dorpsontwikkelingsvisie Noordbeemster en Westbeemster schreef:

      De kruising waar u op doelt, ligt niet in de bebouwde kom van Noordbeemster, waar de Dorpsontwikkelingsvisie uitspraken over gaat doen. Daarnaast is de N243 een provinciale weg. De Provincie bereidt een herinrichting van de weg voor. Meer informatie vindt u op de website van de provincie Noord-Holland (N243 Herinrichting).

  2. Carla Bleesing schreef:

    Het fietspad op de kruising Oosthuizerweg-Middenweg zou een onderdeel moeten worden van de rotonde, dus rond mee laten lopen.
    En fietsers moeten dan altijd voorrang hebben. Zoals het nu is, is er sprake van een onoverzichtelijke situatie, fietsers moeten nu stoppen op het fietspad bij de Oosthuizerweg, want er staan haaientanden op de weg. Maar helaas, 9 van de 10 keer stoppen de fietsers en scooters niet en dat leidt af en toe tot ongelukken. De rotonde ligt overigens zeer ongelukkig en uit het lood. Vanaf Avenhorn kun je met 80 gewoon rechtdoor rijden. Hij is aan die kant namelijk niet “rond” genoeg.

  3. Sarina schreef:

    Het is wachten op slachtoffers in de 30km zone op de Oosthuizerweg. Mensen rijden als gekken (zo 80km/uur) en er is agressie alom (bewuste aanrijdingen, met honkbalknuppels op ons erf, etc.). De beemster is werelderfgoed door de lange rechte wegen, dat snap ik. Maar dit is levensgevaarlijk. Tevens heeft de provincie ooit de bal bij de gemeente gelegd om de weg zo in te richten dat het voldoet aan een 30km zone. Echter heeft de gemeente hier niks mee gedaan. De inrichting moet anders, geen drempels, maar wel obstakels, denk aan plantenbakken of iets dergelijks. Helaas rijdt ook “ons eigen” agrarisch verkeer als gekken. We worden er erg verdrietig van en het is zeer frustrerend. Niemand doet iets, gemeente, provincie, politie. Iedereen wijst naar elkaar. Als de inrichting drastisch verandert, zijn we hopelijk eindelijk grotendeels af van deze ellende en is de Noorsbeemster weer een stuk kindvriendelijker.

    Zoals meerdere hebben gezegd zou veiliger wandelen ook heel fijn zijn. En waarom niet onze eigen boeren hierbij betrekken? Wandel routes op agrarische grond? Ze doen het al in andere gemeenten. Meer betrokkenheid en band tussen de agrarische sector en inwoners. Uiteraard wel met respect voor elkaar en elkaars bezit (zoals de grond). Dat zou wat mij betreft echt een ideaal zijn.

  4. Chantal schreef:

    Bij het restaurant Stoer is zeker te kort parkeer gelegenheid, maar waar uit te breiden????
    De rotonde op de kruising Oosthuizerweg/Middenweg is onoverzichtelijk. Er zijn hierboven genoemde punten, maar ook is het overzicht er niet. Wanneer je vanaf de bus sluis de middenweg wilt oversteken, kan je niet zien of er iets aankomt vanaf de middenweg. Waardoor ik samen met mijn kinderen/skelters/fietsen etc. maar ga.

    Qua groen zou het mooi zijn om rondom de Bonte Klaver echt groene stukken te realiseren.

Reacties zijn gesloten.

Meer Ontwikkelvarianten

Leefbaarheid en voorzieningen

Bekijk Ontwikkelvariant

Recreatie en toerisme

Bekijk Ontwikkelvariant